Les noves fonts d'aigua potable dels serveis administratius de la UIB: aigua saludable, sostenible i solidària

La nova empresa subministradora, 3 Glops, és un centre especial d’ocupació.

La Universitat de les Illes Balears va treure a concurs el subministrament d’aigua envasada per als serveis administratius restringint la participació a centres especials d’ocupació, mitjançant contracte reservat, fent palès l’interès per la contractació socialment responsable. L’explicació es troba a la pàgina 37 de la Guia de contractació sostenible del Consell de Mallorca.

L’empresa adjudicatària ha estat 3 Glops, SL (http://www.agua3glops.org/), empresa amb seu a Mallorca, així es potencia la política del «quilòmetre zero», s’eliminen els impactes derivats del transport de l’aigua des de la Península i es redueix també el risc de contaminació de l’aigua per migració dels components de les garrafes, que s’afavoreix per l’exposició a altes temperatures. Precisament per evitar aquest risc la Universitat exigí que els envasos fossin reutilitzables i fabricats amb material sense bisfenol A (BPA). L’aigua és de mineralització dèbil (87 ppm). També s’elimina el de ruptura d’estocs, perquè l’aigua ja no vindrà de la Península, sinó de Binissalem.

El nou servei va començar el passat 27 de març de 2017. A les màquines hi haurà per als visitants tassons biodegradables, però per reduir la producció de residus i fomentar les bones pràctiques ambientals, el personal adscrit a les zones d’ubicació de les màquines rebrà, per al seu ús individual, en les properes setmanes, un tassó de polipropilè reutilitzable amb un missatge institucional social i ambiental. Es tracta d’un plàstic reciclable i molt resistent.

Tant a les garrafes com a les fonts hi haurà missatges ideats per persones amb trastorn per malaltia mental, que suposen una campanya de sensibilització per lluitar contra l’estigma social de les persones que la pateixen.

3 Glops és un projecte d'emprenedoria social en què les persones amb una problemàtica de salut mental, els familiars, treballadors, voluntaris i gent sensibilitzada participen com a copropietaris. En l'actualitat, de les 700 participacions existents: 461 (66%) estan en mans de les entitats Gira-Sol, Es Garrover i Estel de Llevant; 71 (10%) són d'usuaris i familiars, i un total de 168 (24%) les han adquirides professionals i col·laboradors. Disposen de participacions 118 persones físiques i tres entitats jurídiques.

Amb aquesta iniciativa la UIB s’apunta al lema de 3 Glops: «Aigua dolça per a gent salada».

Aquestes noves fonts d’aigua potable seran per a tots un recordatori quotidià de la responsabilitat social universitària, perquè són el fruit del primer contracte reservat de la UIB, regulat al punt quart de l’Acord del Consell de Govern de 29 d'abril de 2016 pel qual s'estableixen directrius per a la inclusió de clàusules de caràcter social en la contractació de l'Administració de la Comunitat Autònoma de les Illes Balears i el seu sector públic instrumental.

Fecha de publicación: Fri Mar 31 09:48:00 CEST 2017